כיצד עוזרת הפעילות הגופנית לשיפור אורח החיים

סיבות רבות ומגוונות יכולות להיות לכך שאנשים לא יעסקו בפעילות גופנית.  לכל אחת מסיבות אלה יש תשובה הולמת.  על כל תירוץ של "למה לא" יש 2 סיבות של "למה כן"  וגם כמה זה חשוב.  


אורח החיים המודרני וקצב החיים המואץ משפיעים על אורח חיינו ואנו מוצאים את עצמנו יושבים יותר ויותר וההזדמנויות הנקראות לנו בדרך לעסוק בפעילות גופנית הולכות ופוחתות לכן חשוב שנתחיל לייצר לעצמנו הזדמנויות לעסוק בפעילות גופנית.


הנה מספר סיבות לאי עיסוק בפעילות גופנית וגם הצעה לפתרון. 

  • אין לי זמן - לאפשר בחירה בין הפעילויות השונות ובמקביל לחייב שאחת מאפשרויות הבחירה תהיה פעילות גופנית.
  • חוסר מוטיבציה - פעילות אטרקטיבית ומגוונת מצד אחד ופעילות תהליכית עם המשכיות מצד שני בשילוב עידוד חברי הקבוצה יכולים לתרום להעלאת המוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית.  בשלב ראשון מומלץ אפילו לאפשר ישיבה ליד ולאפשר השתתפות פאסיבית.
  • מעדיף לראות טלויזיה - מומלץ להגביל את זמן הצפייה בטלויזיה / שהייה מול מחשב 
  • אני לא טוב בזה / קשה לי - כל ההתחלות קשות.  לנסות לבנות סרגל בו נמדוד את השיפור בהרגשה שלנו לאחר כל מפגש פעילות.
  • אין לי עם מי ללכת - קבוצת הליכה היא פתרון מצויין למי שלא רוצה לעשות את הפעילות לבד.  מצד אחד אפשר להיתמך ע"י הקבוצה ומצד אחר אפשר לקבל תפקיד אחראי ולסייע למי שמתקשה.

מטרה:
לגרום למספר רב של דיירים להשתתף במפגשי פעילות גופנית.

יעד:להביא את הדיירים לכדי מודעות ולשיפור יכולותיהם הגופניות אשר יביאו לשינוי ושיפור באיכות החיים ובהרגלי היום יום.


תכליתיות:
1. שיפור בקואורדינציה תנועתית במהלך התרגילים.                                  
2. שיפור ביכולות גופניות במהלך הפעילות הגופנית ובביצוע פעולות שגרתיות בחיי היום יום.
3. הבנת תנועות בסיסיות והכרת מערכות הגוף הפועלות.
4. שיפור כישוריהם החברתיים.
5. העלאת הדימוי העצמי והביטחון העצמי בעיניי עצמי ובעיניי החברים לקבוצה.

מדדים בריאותיים:
1. שיפור התפקוד הגופני, נפשי והחברתי.
2. שילוב בין סוגי פעילות גופנית שונים יכול לתרום למשתתף בכמה היבטים:
     א. הורדה ברמת התחלואה, חיזוק הגוף וחיזוק המערכת החיסונית.
     ב. שמירה על גוף בריא, הורדת אחוזי שומן.
     ג. ביצוע פעולות יום יומיות ביתר קלות ולא התנשמות יתר.
     ד. שיפור כח פיזי, שיפור במערכות הפנימיות של הגוף.

לקיחת אחריות על הגוף שלי - לשפר את מנח הגוף בזמן פעולה ובזמן מנוחה ולשפר את היציבה.  אלו יביאו לשיפור ומכאן להתרוממות מצב הרוח.

מדדים נפשיים:
1. הרגשה טובה אחרי אימון.  (לאחר שחרור אנדרנלין ואנדרופינים)
2. הרגשה טובה כלפי הגוף.
3. עלייה בביטחון העצמי מכך שיש שיפור ביכולות הגופניות.
4. פיתוח חשיבה חיובית ושיפור ההרגשה הכללית אחרי אימון.

כאשר יש תוצאות חיוביות הפעילות נעשית מהנה יותר וכיפית יותר.  הקבוצה מתגבשת ופרגון בין חבריה יכול לתרום ל"גאוות יחידה".

מדדים חברתיים:
1. כאשר אני מרגיש טוב עם עצמי אני נמצא במרכז העניינים.  
2. משמיע את קולי בקבוצה ומנסה להיות גורם משפיע בתהליכים שונים בקבוצה.

ידע והבנה:
במהלך הפעילות נרכש ידע.  חלק מהידע נרכש באופן ישיר וחלקו באופן עקיף.  הידע יכול להיות בתחומים שונים:
מיומנויות חדשות, מערכות הגוף השונות, הכרת הגוף ויכולותיו, כישורים חברתיים, דרכי פעילות שונות, משחקים, ציוד ספורט ועוד...
חשוב לשלב שיחות הקשורות בפעילות הגופנית. הסברים מופשטים על המיומנויות, לאפשר לחברי הקבוצה לשתף בתחושותיהם על הרגשתם לפני הפעילות, במהלך הפעילות ולאחריה.  

הכרת הגוף:
1. לתת כבוד לגוף ולשלמותו.  לקחת אחריות על הגוף שלי ולשמור עליו.
2. הכרת היכולות הגופניות שלי.   לשים לב לשינויים החלים במראה, ביכולת ובהתאם לכך אפשר לשנות את האימון.
3. ללמוד לבצע שינוי גופני ולהתמיד לאורך תקופה.
4. יצירת הרגלים של סבלנות והקשבה.  להבין שהשינויים לא קורים בן רגע אלא מדובר בתהליך.
5. להבין שחברי הקבוצה שונים אחד מהשני וזמן ראיית התוצאות תהיה שונה בן אחד לאחד.

הרגלים:
1. הרגלים של עבודה עצמית ושכנוע עצמי לעסוק בפעילות גופנית.
2. הרגלים של עמידה בזמנים.  
3. הרגלים של אחריות כלפי עצמי וכלפי הקבוצה.
4. להבין שהרגלי אורח חיים פעיל הם בסיס איתן לשיפור באיכות החיים. 

עכשיו כל מה שנשאר לנו זה פשוט לעשות וליהנות.... 


                                                             
                                                           












תגובות