אורח חיים פעיל

אבני דרך לתכנית לקידום אורח חיים פעיל בקרב אנשים עם פיגור שכלי

מטרת על: 
הטמעת הרגלי אורח חיים פעיל ועיסוק בפעילות גופנית באופן סדיר כמרכיב חיוני לשיפור איכות חיים של אדם עם פיגור שכלי.
מטרות:
  1. הקניית הרגלי עיסוק בפעילות גופנית .
  2. הקניית מודעות לכך שלעיסוק בפעילות גופנית באופן רציף ושמירה על הרגלי תזונה בריאים יש תרומה רבה לשיפור באיכות החיים.
פעילות:
  1. מיקום – הפעילות תתקיים בחלל פנימי במועדון / הוסטל או במרחב פתוח בחוץ.
  2. תדירות – הפעילות תתקיים 2-3 פעמים בשבוע ובאופן רציף למשך של חצי שנה לפחות.
  3. משך הפעילות -  בין חצי שעה ל 45 דק' ובהתאם לרמת היכולת של המשתתפים.
  4. אופי הפעילות – על הפעילות להיות מותאמת במספר אופנים:
א.      לרמת המשתתפים וליכולתם להבין את המשימות ולבצען.
ב.      למקום בו מתבצעת הפעילות (indoor / outdoor)
ג.       רצוי לבנות את תכנית הפעילות כך שתתאים לפעילות הכללית במועדון / הוסטל (התייחסות לתכנים בנושא חגים, מזג אויר וכו...)
  1. לפני תחילת הפעילות יש לבדוק מהם הרגלי הפעילות של המשתתפים.
א.      האם ישנה שגרה של פעילות גופנית?
ב.      האם קיים פער ביכולת גופנית בין המשתתפים?
ג.       מהם הרגלי פעילות הפנאי של המשתתפים? (אין כאן רק כוונה לפעילות גופנית ספיציפית)

זמן הפעילות:
ביצוע התכנית תהיה במהלך החודשים פברואר – יולי 2011

ביצוע הפעילות הלכה למעשה:
  1. פעילות בפועל תתבצע ע"י מדריך במועדון הוסטל בליווי מקצועי רכזת הספורט באקים ישראל.
  2. את תכנית הפעילות המתאימה ייבנה המדריך בליווי מקצועי של רכזת הספורט באקים ישראל
משוב:
ישנה חשיבות רבה לקבלת משוב מהמשתתפים בפעילות.  מומלץ לקיים שיחת סיכום פעילות  שתבחן את הנושאים הבאים:
  1. הנאה מהפעילות
  2. קושי הפעילות
  3. השגת מטרת הפעילות כפי שהוצגה בתחילתה. 
  4. מידת שיפור לפי מדדים שונים (תחושה גופנית לאחר הפעילות,  שיפור בהישגים ובביצוע מיומנויות)
  5. לספר על העומד להיות בפעילות הבאה.
תכנים:
  1. עידוד להליכה ספורטיבית
  2. משחקי כדור (הקניית הרגלי משחק בקבוצה, לימוד כללים, חוקה וכו...)
*מודל עקרוני לתכנית פעילות:
  • התכנית המובאת כאן מציעה מערך פעילות לקידום אורח חיים פעיל ולהטמעת אורח חיים זה בקרב הדיירים במועדון /הוסטל. 
  • התכנית יכולה להתבצע ב2 מחזורים הנפרסים על פני 6 חודשים כל אחד (נתון לשינוי בהתאם למערך הפעילות בכל מסגרת)
  • התכנית כוללת פעילות קבועה (הליכה ספורטיבית) המתקיימת במשך כל חודשי הפעילות ופעילות משתנה (משחקי תנועה) בה נלמדות מיומנויות ספורט חדשות.

סוג הפעילות
פברואר
מרץ
אפריל
מאי
יוני
יולי
הליכה ספורטיבית
איתור מסלול  המתאים לפעילות
ונגיד לכלל הדיירים. 
לימוד כללי בטיחות להליכה נכונה.  הסבר מותאם על מאמץ גופני.   תחילת פעילות במסלול ההליכה.
שילוב פעילויות ספורט נוספות במהלך ההליכה.  למשל נקודת עצירה בה עובדים בזוגות על שיווי משקל.
המשך פעילות ההליכה
המשך פעילות ההליכה
המשך פעילות הליכה. 
משחקי תנועה
הכנת תכנית המתאימה לגיל המשתתפים ויכולתם הגופנית.
משחקי תנועה העובדים על מרכיבי הכושר הגופני.
לימוד משחק כדור:  מחניים
לימוד משחק:
בית ושדה / כדורסל מיומנויות
משחקי מחבט:
התנסות במשחקי מחבט שונים
פעילות פנאי ונופש.
*המודל המוצע כאן ניתן לשינוי בהתאם לצרכים של כל מסגרת.

*מודל שבועי לפעילות:


יום א'
יום ב'
יום ג'
יום ד'
יום ה'
שישישבת
שבוע 1
תחילת חודש
שיחה שבועית
"מה אני מצפה מעצמי בפעילות הגופנית"
יציאה למסלול הליכה
מנוחה
משחקי תנועה / פעילות אחרת בהתאם לתכנית.
יציאה למסלול הליכה
מנוחה
שבוע 2
שיחה שבועית ותיאום ציפיות
מסלול הליכה
משחקי תנועה
מנוחה
יציאה למסלול הליכה
מנוחה
שבוע 3
שיחה שבועית
מסלול הליכה
מנוחה
משחקי תנועה
יציאה למסלול הליכה
מנוחה
שבוע 4
שיחה שבועית
מסלול הליכה
משחקי תנועה
מנוחה
יציאה למסלול הליכה
סיכום פעילות חודשי
מנוחה
*המודל השבועי ייבנה בהתאם לתכנית הפעילות בהוסטל / מועדון
בבואנו לביצוע מפגש פעילות יש להתייחס למספר תנאים אובייקטיביים:
  1. מזג אויר – הן אם הפעילות תתקיים בחוץ או בתוך מבנה יש להתייחס לעומס החום על מנת להתאים את גובה המאמץ במהלך הפעילות ואת מספר ההפוגות ואורכן.
  2. מצב המשתתפים – יש להתייחס ליכולתם להכיל את השיעור המתוכנן מבחינת מצב בריאותי, מצב רוח, עייפות וכדומה...
  3. גיל המשתתפים – יש להתאים את הפעילויות לגילם הכרונולוגי של המשתתפים תוך שימת דגש שלא לגרום לאנשים מבוגרים להתיילד.

מודל למפגש פעילות בן 60 דק'
בחלוקה גסה יחולק זמן הפעילות לשלושה חלקים עיקריים:
  1. חימום והכנה לקראת הפעילות
  2. פעילות (הקניית מיומנות, למידה, תרגול, משחק וכו..)
  3. הרפיה וסיכום פעילות
לקראת כל שיעור יש להכין מערך שיעור שיסייע לנהל את השיעור בצורה נכונה ויעילה.

יחידת הוראה בנושא:   משחק המחניים
שיעור מס':  1
מטרת יחידת ההוראה:  לימוד משחק מחניים, שיפור מיומנויות מסירה תפיסה, הנאה וחוויה ממשחק קבוצתי.
מטרת השיעור: תרגול מסירה תפיסה, תרגול מקום במרחב אישי ומרחב כללי
חלק בשיעור
משך הפעילות
פירוט הפעילות
חימום והכנה
10 דק'
חימום והעלאת הדופק תוך כדי משחק.  תרגילי גמישות, כוח, איזון.
פעילות עיקרית
40 דק'
עבודה בזוגות או בקבוצות קטנות. לימוד מסירה נכונה, תפיסה נכונה.  שחקי מסירות.
הרפיה וסיכום
10 דק'
הרפיה גופנית וחזרה למצב מנוחה.  סיכום שיעור.   קבלת משוב אודות הפעילות בשיעור והעברת משוב למשתתפים על יכולתם. 
הערות / משוב














לפרטים על תכנית הפסקה פעילה הקלק על התמונה:

תגובות